Jumaat, 23 Julai 2010

dimana cinta

by : Musafir Dunia

Cerita ini adalah salah satu pengalamanku melihat gelagat rakan-rakanku sewaktu di bangku sekolah...

dimana cinta?selalu aku mencari makna itu dalam kehidupan yang aku jalani tetapi aku merasakan aku tidak menemui cinta itu. adakalanya aku tercari-cari dalam setiap diri manusia dan hamba yang aku kenali tapi tidak juga aku temui......

disini...diruangan ini aku ingin berkongsi cerita cinta ku.......

dahulu...aku adalah seorang pelajar yang mudah dipengaruh....disebab aku adalah headgirl bagi pelajar ting.1 jadi aku menjadi buah mulut bagi semua pelajar dan guru...ada seorang senior yang mjadi rebutan bagi pelajar perempuan...tapi aku tidak mempedulikannya...akhinya pelajar senior itu dapat menawan hati ku yang masih mentah...bermula hanya ingin berkawan tetapi syaitan telah melalaikan kami...pelajar senior itu sering mgungkapkan kata-kata manis,puisi dan sajak kepada ku...bagi ku itu adalah satu perkara yang baru dalam hidupku.....dia sering mgungkap kata janji yang manis pada diri ku.....tapi alhamdulillah allah masih mgukuh kan keiman ku...aku berkata pada diriku sendiri...."astagfirullah..siti itu khayalan kejar yang pasti..."disitu aku sedar bahawa allah masih sayang akan diriku...akhirnya keesokan hari aku berkata pada pelajar senior itu..."cukup sampai sini sahaja persahabatan kita...tentang hati dan perasaan saya....hanya ada pada muhammad dan allah" pelajar senior tu terpaku mdengar bicara ku.........mulai dari itu kami tidak lagi betegur.....


pada akhir persekolahan.........ayahku mgambilku diasrama....tiba-tiba...ada surat untuk ku dari seorang muslimin...aku mbuka sampul itu dan aku membacanya...


UNTUK ; mawar yang dirahmati ALLAH
DARI:diriku yang berjihad

assalamualaikum siti....abang minta maaf menganggu siti dengan surat ini...persekolahan sudah bagi siti ditahun satu sisekolah ini...dn abang yakin pada tahun hadapan insyaallah siti akan berpindah....abang pula akan menduduki spm...pertama kali abang berjumpa siti abang terpana dengan panahan pandangn syaitan...dan muli hari itu syahwat abang mendesak abang dekati siti...tetapi dengan kata-kata siti itu membuat abang sedar dengan lamunan abang...abang ada tanggungjawab sebagai seorang khalifah dibumi allah....allah hantar siti untuk abang untuk ingatkn diri abang...


disini juga ingin abang katakan mungkin ini yang terakhir komunikasi kita..kalau ada jodoh takkan keman itu janji allah........dan abang berpegang pada prinsip itu..
doakan kejayaan abang di masa hadapan..."



ku baca surat itu dengan pelbagai perasaan yang tidak dapat kuungkapkan...



masa berlalu begitu cepat...........kini aku begelar mahasiswi di universiti al azhar........dengan segulung ijazah ku bawa dengan rasa gembira....gelaran dr. dihadapan namaku diakhiri dengan al hafizah..



12 tahun begitulama.....ingatn ku pada muhammad masih dalam surat yang hampir hancur..
satu hari ibu menanya kan sama ada diriku bersedia menjadi isteri orang..

diakhirnya.........orang yang mendambakan diriku adalah bidadara ku disyurga.........moralnya...........cari cint allah dahulu ...jika ada cinta lagi dihatimu beri lah pada kedua ibubapa mu...jika ada lagi serpihan cinta baru lah beri pada orang yang mengharap pada diri mu.....allah tu akan sedar kan seseorang jika dia terlalai...itu tandanya allah cinta pada diri kita.......semoga cerita ini jadi pengjran bagi sahabat-sahabat diluar sana...kita kena lawan nafsu jangan jadi hamba kepad nafsu.........kepada pelajar yang bercouple....anda kena ingat cinta adakah cinta anda kepada maha pencipta sudah cukup sebelum anda bercinta dengan hamba maha pencipta?


kebejatan akhlak remaja zaman sekarang yamg menjadi hamba kepada hawa nafsu semakin berluasa.........bangun lah kita menjadi remaja yang berjihad di jalan allah... m,enjadi khalifah di jalan allah bukan menjadi bahan tawa syaitan.........


tiada gunanya kita bercinta jika tidak diredhai dan tiada gunanya jika kita bercinta dalam keadaan yang berdosa....allah telah tunjukkan jalan kepada setiap oarang islam..bergantung pada diri kita sama kita myedarinya atau tidak....


sampai sini sahaja coretan pengalamanku selama bergelar musafir dunia ni...moga mjadi iktibar pada kalian semua..wassalam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan