Jumaat, 23 Julai 2010

Musibah

by : Musafir Dunia

"YA ALLAH,BENARKAH AKU MAMPU UNTUK DIGELAR SEBAGAI HAMBAMU"
Kalimah ini sering kali terngiang-ngiang di telingaku...
adakah aku mampu untuk memikul segala tanggungjawabku sebagai seorang
hamba yang patuh dan taat pada perintah-MU...

Emm...diam tak diam dah sedekad lebih umurku..Tua jgk ek..tp sdh bersiap sedia ke diri aku ini untuk menghadapi segala kemungkinan yang akan berlaku.,ntah la..aku tak boleh berdiam diri mcm ni..aku kene berusaha untuk buat suatu perubhn dlm diriku..
aku masih lg digelar peljr sekolah..sudah menjd adat,kalau nak pekse...mesti bukan main lg dgn solat hajat,tahajud,yasin,pendek cite segalanya lah...bile dah dpt 'result'..lupe segala amalan yang sudah menjadi rutin harian..tak tau lah mcm mane boleh jdk mcm ni..NAFSU semata-mata..mak dgn abah selalu ingatkan..aku ni je yang degil..tak tau la bile nk berubah..abah kate Allah akan uji hamba-Nya dgn pelbgai bentuk..bkn setkt pekse kat sekolah tu je...aku pun tanye la kat abh "contohnye??"..

"Bg abah la,sesuatu amalan yang abah lakukan mungkin dlm jangka masa yang lama..tp tibe2 abah tak istiqamah lakukan amalan tu..sebabnye sibuk dgn keje la...hal2 keduniaan..dah dpt ape yg diinginkn terus terlupe..itu la manusia..."..aku pun bertny.."lps tu ape yg jdk abh??"..

"ayh abah telah ditarik nyawamye untuk bertemu Yg Maha Berkuasa..bile abah fikir blk mungkin Allah nk ingtkn abh..Dia bg byk nikmat buat abh,tibe2 cume satu je yg diambil kmbali..mestila kite akn terase kurg dan sgt sedih...tp cube la kite muhasabah ape yg dah jdk pd diri kite??"..."oo..."..mungkin perkara ni terjdk pd aku jgk...

thn lps,ramai ahli keluargaku yg diambil nyawa-NYA.makcik,pakcik,atok,sepupu..em..mungkin aku sudah jauh melupaiNya...astaghfirullah..ampunilah dosa hambamu yang hina ni..aku bagaikan tak mampu menghadapi semua ini..tetapi aku cuba juga..aku percaya byk hikmah disebalik musibah yang berlaku..cerita ni sentiase berada di dlm memoriku supaya aku sentiasa beringat-ingat bahawa Allah itu Maha Adil atas setiap sesuatu..RENUNGLAH KEMBALI WAHAI TEMAN-TEMANKU...moga kisah ini membawa cahaya sinaran baru dalam kehidupan anda sekalian...wassalam..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan